In ons basisschoolproject leren studenten en kinderen elkaars leefwereld kennen en bedenken de kinderen hoe ze hun eigen buurt kunnen verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld een dinershow voor ouderen zijn of het maken van een graffitikunstwerk! De kinderen ontwikkelen hun talenten, leren trots te zijn op zichzelf, het resultaat en de wijk.

basisschool project kind student samen actie buurt wijk

Onze Werkwijze

In ons basisschoolproject krijgen kinderen en studenten samen het eigenaarschap en de verantwoordelijkheid over het bedenken en uitvoeren van hun eigen project. Bottom-up werken en hen daarmee de vrije ruimte geven om hun eigen ideeën tot werkelijkheid te maken staat daarbij voorop. Het project bestaat uit twee onderdelen: een actief uitstapje, waarin de studenten de kinderen meenemen naar het studentenleven en een buurttraject.

In het buurttraject brainstormen de kinderen met hulp van de studenten over wat er beter kan in de wijk en gaan ze samen aan de slag om hun plan uit te voeren. Zo leren ze sociaal ondernemen, ontwikkelen ze hun talenten en kunnen ze met trots terugkijken op een concreet resultaat. Tijdens het project organiseren de studenten ook een actief uitje voor de kinderen om hen het studentenleven te laten zien. Zo verkennen zij nieuwe sporten, studies, talenten en mogelijkheden.

Move-driehoek

We maken tijdens het project gebruik van de Move-driehoek. De kinderen hebben de creatieve leiding binnen het project, zij bepalen wat er in de buurt gebeurt. Hierdoor worden ze geïnspireerd om hun ideeën te realiseren en hun talenten hiervoor in te zetten. De kinderen leren trots te zijn op zichzelf, het resultaat en de buurt.

Studenten zijn de projectleiders, zij helpen bij het realiseren van de ideeën van de kinderen. We werken samen met studentenverenigingen, waarbinnen een commissie wordt gevormd van vijf tot acht studenten. Dit kunnen gezelligheidsverenigingen zijn, maar ook studieverenigingen van uiteenlopende studies. Daarnaast starten we veel projecten met studentensportverenigingen, waardoor de kinderen kennismaken met voor hen vaak onbekende sporten als roeien, zeilen, squash of rugby.

Een maatschappelijk partner zorgt voor inhoudelijke en/of financiële ondersteuning bij het realiseren van de ideeën van de kinderen. Dit kan een bedrijf, de gemeente, een woningcorporatie of een lokaal fonds zijn, maar ook de lokale supermarkt die de hapjes sponsort.

Move staat als spil in het midden van de driehoek en verbindt de diverse partijen, creëert randvoorwaarden en traint en begeleidt de studenten tijdens het project.

Ben jij student?

Kom samen met een team van andere studenten in actie voor jouw studentenstad! Organiseer samen een dinershow voor ouderen of maak een graffitikunstwerk om de buurt op te vrolijken… Geef de buurt een boost!

• Lever een positieve bijdrage in een wijk waar dat hard nodig is;
  • Geef kinderen een kijkje in jouw leven als student;
  • Krijg trainingen op het gebied van didactische en coachingsvaardigheden;
  • Goed voor je cv en je netwerk;
  • Samen met vier andere studenten;
  • Tijdsbesteding: 4 tot 6 maanden, per week 2 tot 4 uur.

Ben jij basisschooldocent?

Wil  jij jouw leerlingen een onvergetelijke en leerzame ervaring bieden? Doe mee met een basisschoolproject! De kinderen leren trots te zijn op zichzelf, het resultaat en de wijk. Daar krijgen de kinderen een boost van. En de school dus ook!

• Leerlingen ontwikkelen hun talent en leren hun ideeën te realiseren;
  • 4 bedenk en doe sessies in de klas, een feestelijke afsluiting en een educatief uitstapje naar het studentenleven;
  • Geheel kosteloos.

Doe ook mee!

Enthousiast geworden en wil je meedoen met ons basisschoolproject? Of meer informatie ontvangen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op!

Contactformulier

• Ik ben een...
  • Ik heb een vraag over...

Wil je meer informatie over de basisschoolprojecten in een specifieke stad? Klik op de stad van jouw voorkeur om te lezen wat we daar allemaal doen!

EEN INITIATIEF VAN STICHTING MOVE

Move in 1 dag is een initiatief van stichting Move. Move zet zich in voor kinderen en jongeren van 10 tot 16 jaar die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten. In onze doorlopende leerlijn van maatschappelijke projecten ontdekken zij hun talenten en welke waardevolle positie zij in de samenleving kunnen innemen.

Move begon in 2009 als studenteninitiatief in Utrecht en is inmiddels landelijk actief met projecten voor primair en voortgezet onderwijs. Al meer dan 16.000 kinderen en jongeren en 3.000 studenten deden mee aan een project.

Klik hieronder als je meer wilt weten over onze andere projecten.