Onze Werkwijze

In de Move-projecten op basisscholen krijgen kinderen en studenten samen het eigenaarschap en de verantwoordelijkheid over het bedenken en uitvoeren van hun eigen project. Bottom-up werken en hen daarmee de vrije ruimte geven om hun eigen ideeën tot werkelijkheid te maken staat daarbij voorop. Het project bestaat uit twee onderdelen: een actief uitstapje, waarin de studenten de kinderen meenemen naar het studentenleven en een buurttraject.

In het buurttraject brainstormen de kinderen met hulp van de studenten over wat er beter kan in de wijk en gaan ze samen aan de slag om hun plan uit te voeren. Zo leren ze sociaal ondernemen, ontwikkelen ze hun talenten en kunnen ze met trots terugkijken op een concreet resultaat. Tijdens het project organiseren de studenten ook een actief uitje voor de kinderen om hen het studentenleven te laten zien. Zo verkennen zij nieuwe sporten, studies, talenten en mogelijkheden.

Move-Driehoek

We maken tijdens de projecten gebruik van de Move-driehoek. De kinderen hebben de creatieve leiding binnen het project, zij bepalen wat er in de buurt gebeurt. Hierdoor worden ze geïnspireerd om hun ideeën te realiseren en hun talenten hiervoor in te zetten. De kinderen leren trots te zijn op zichzelf, het resultaat en de buurt.

Studenten zijn de projectleiders, zij helpen bij het realiseren van de ideeën van de kinderen. We werken samen met studentenverenigingen, waarbinnen een commissie wordt gevormd van vijf tot acht studenten. Dit kunnen gezelligheidsverenigingen zijn, maar ook studieverenigingen van uiteenlopende studies. Daarnaast starten we veel projecten met studentensportverenigingen, waardoor de kinderen kennismaken met voor hen vaak onbekende sporten als roeien, zeilen, squash of rugby.

Een maatschappelijk partner zorgt voor inhoudelijke en/of financiële ondersteuning bij het realiseren van de ideeën van de kinderen. Dit kan een bedrijf, de gemeente, een woningcorporatie of een lokaal fonds zijn, maar ook de lokale supermarkt die de hapjes sponsort.

Move staat als spil in het midden van de driehoek en verbindt de diverse partijen, creëert randvoorwaarden en traint en begeleidt de studenten tijdens het project.

Recente Move-projecten

Meedoen?

Ben jij student en wil jij samen met kinderen iets moois creëren voor hun buurt en zo je eigen project leren managen? Of wilt u als docent kinderen op uw school hun talenten laten ontwikkelen, inspireren om hun ideeën te realiseren en introduceren in de wereld van studenten? Of bent u misschien ondernemer en wilt u de samenhang in een wijk helpen vergroten en de talenten van kinderen helpen ontwikkelen?

Neem contact met ons op; wij vertellen graag wat de mogelijkheden zijn om mee te doen met Move.

WIL JE MEER INFORMATIE OVER ONZE PROJECTEN IN EEN SPECIFIEKE STAD? KLIK DAN OP DE STAD VAN JOUW VOORKEUR.