Met Move your world komen jongeren op het vmbo vanuit hun eigen ideeën en talenten in actie voor een ander. Ze werken samen, verkennen hun mogelijkheden en brengen die meteen in de praktijk. Ze ontdekken hoe leuk het kan zijn om hun eigen bedachte acties uit te voeren en komen positief onder de aandacht. Zo krijgt hun zelfvertrouwen een boost en ervaren ze hoe waardevol ze zijn voor de wereld om hen heen.

De ervaring van Whita Sneep, teamleider op het Da Vinci College in Leiden:

Er is weinig begrip voor vmbo’ers. Ze zijn net zoals andere jongeren, maar ervaren wel dat ze als minder kansrijk worden gezien. Dat is absoluut onterecht. Met dit project kunnen ze zichzelf op de kaart zetten: ze kunnen naar buiten treden om te laten zien dat ze meer zijn dan ‘alleen maar’ een vmbo’er.

Lees meer in dit artikel van VO-magazine

Het lesprogramma bestaat uit de volgende onderdelen

Blok 1 – WIE BEN IK?

Leerlingen leren over de uitdagingen van de moderne samenleving. Dit doen ze door op een interactieve manier met elkaar het gesprek aan te gaan. De jongeren worden enthousiast gemaakt voor het project.

Blok 2 – Talent ontdekken

Leerlingen maken kennis met de studenten, ontdekken hun talenten en bedenken een actie. Hierna bereiden ze zich voor op blok 3: in actie komen! Een interactief programma waarbij de talenten en ideeën van jongeren centraal staan.

blok 3 – In actie komen

Leerlingen voeren in groepjes hun actie voor een ander uit. Ze leggen bijvoorbeeld aan ouderen uit hoe hun smartphone werkt, ruimen zwerfafval op en maken hiervan ‘zwerfies’ of plakken complimentjes op spiegels in paskamers.

blok 4 – Successen vieren

Feestelijke afsluiting waarin studenten en leerlingen trots terugkijken op de acties en gezamenlijk het resultaat vieren. Alle leerlingen worden persoonlijk in het zonnetje gezet.

De ervaring van Özge, student en trainer bij Move your world:

Dit project helpt leerlingen zichzelf beter te leren kennen en dat vind ik belangrijk op deze leeftijd. We leren ze dat ze iets kunnen doen met hun kwaliteiten en hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.

Meedoen Als school?

Wil je…

• Jongeren hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen?
  • Leerlingen uitdagen om het maximale uit zichzelf te halen?
  • Een praktische en compacte invulling van burgerschapsvorming?
  • Een kleine investering met grote impact?

Neem dan contact op met het Move your world projectteam via onderstaand formulier of bel 030-2272617.

Contactformulier

Meedoen als student?

Wil je…

• Een aantal keer per jaar een bijdrage leveren aan een belangrijk maatschappelijk doel;
  • Samen met andere studenten leiderschaps- en coachingskills opdoen met leerzame trainingen;
  • Jongeren op het vmbo laten ontdekken welke talenten ze hebben en hoe ze die in kunnen zetten voor een ander.

Neem dan snel contact op via onderstaand contactformulier. We leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn.

Contactformulier

Een initiatief van Stichting Move

Move your world is een initiatief van Stichting Move. Stichting Move laat kinderen en jongeren in hun projecten ontdekken wat ze kunnen bereiken en welke impact ze op hun eigen leefomgeving kunnen hebben. Sinds 2009 heeft Move in 10 steden al bijna 350 Move-projecten met kinderen van basisscholen uit minder bedeelde wijken en studenten uitgevoerd. Meer informatie over onze basisschoolprojecten vindt u hier.

Met plezier zetten we deze ervaring nu in voor het project Move your world, waarmee we ons richten op jongeren op het vmbo.

Move your world wordt gesteund door