Beste docent,

Wat leuk dat u kiest voor de thuislessen van Move your world online. Er zijn drie lessen beschikbaar, gericht op burgerschapsonderwijs en talentontwikkeling. Wij raden aan om alle drie de lessen in te zetten maar u kunt er ook voor kiezen om alleen een van de drie lessen aan te bieden aan uw leerlingen. Het voorbereiden en geven van de lessen kost u weinig tijd. Op deze website vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Elke les bestaat uit een interactief filmpje en een aantal opdrachten voor de leerlingen. In het filmpje neemt onze trainster Maevy de leerlingen mee door de opdrachten heen en geeft ze duidelijke voorbeelden.

Les 1 – talenten ontdekken

De les in het kort: De leerlingen staan stil bij de vraag ‘wie ben ik?’ Leerlingen stellen zichzelf op een creatieve manier voor en ontdekken wat hun talenten zijn. Ze werken aan verschillende 21eeuwse vaardigheden.

Duur: ongeveer 1 lesuur – 50 minuten (indien mogelijk iets langer!)

Voorbereiding:

1. Deel het filmpje en het talentenscoreblad van les 1 met de leerlingen. Stuur ze bijvoorbeeld een e-mail met de link naar het filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=nARZPkbxRBY) en bijgevoegd de PDF van het scoreblad.
  2. Maak afspraken met de leerlingen op welke manier zij de uitkomsten van de opdrachten met u delen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de uitkomsten te laten delen in de groepsapp of deze naar u te laten mailen.

TipS bij les 1:

Laat leerlingen na afloop van deze les de uitkomsten van de opdrachten d.m.v. videobellen met elkaar bespreken / delen in een kleine groepjes. Indien nodig kunt u hierbij aansluiten. Leerlingen leren elkaar hierdoor op een andere manier kennen en werken aan hun presentatievaardigheden.

Als u leerlingen extra ondersteuning wilt bieden bij deze opdrachten of andere hulpvragen, bieden wij ook persoonlijke Move maatjes! Meer informatie vindt u onderaan deze pagina.

Opdracht 1: Wie ben jij?

Leerlingen stellen zichzelf voor aan de hand van drie voorwerpen uit hun huis die iets over hen zeggen, bijvoorbeeld een koptelefoon voor iemand die van muziek houdt. De leerlingen maken hier een korte vlog/video van. Trainster Maevy geeft in haar filmpje uitleg en tips hoe ze dit het beste kunnen doen. Maak afspraken met de leerlingen waar ze deze video vervolgens kunnen delen (mail, groeps-app etc.).

MYW online les 1 opdracht 1

Opdracht 2: Jouw talent

Trainster Maevy neemt leerlingen in het filmpje mee in een speciaal ontwikkelde talententest. Ze noemt steeds twee talenten gelinkt aan een kleur. Leerlingen kruisen het talent aan dat het beste bij ze past op het talentenscoreblad.  Aan het einde van de talententest, komt er een rol uit die het beste aansluit op hun talenten. Leerlingen gaan vervolgens bekijken: Past deze rol bij mij? Vervolgens noteren de leerlingen twee activiteiten waaruit hun talent/rol blijkt. De leerlingen kunnen dit invullen in het scoreblad. U maakt afspraken met de leerlingen hoe ze hun scoreblad vervolgens kunnen delen (mail, groeps-app etc.).

Hoe kunt u de opdrachten later terug laten komen in de klas?

• Presenteren van de uitkomsten in de klas (vlog/video);
  • Talenten erbij pakken en gebruiken bij andere vakken en opdrachten (eventueel verwerken in een loopbaandossier);
  • Talentengesprek: leerlingen in gesprek laten gaan over elkaars talenten. Een gesprek over wanneer talenten tot uiting kwamen in de periode thuis etc.

Evaluatieformulier les 1

Graag horen wij hoe je de lessen van Move your world online hebt ervaren. Wil je onderstaande vragen voor ons invullen? Jouw feedback helpt ons om de lessen beter aan te laten sluiten bij de behoefte van scholen. Ook kunnen we dan een betere terugkoppeling geven aan onze financiers. Het kost slechts een minuutje. Alvast veel dank!

De projecten van stichting Move

Move your world online is een initiatief van stichting Move. Stichting Move laat kinderen en jongeren in verschillende projecten ontdekken wat ze kunnen bereiken en welke impact ze op hun eigen leefomgeving kunnen hebben.

Kent u onze andere projecten al?

Move Maatje

Heeft een leerling in uw klas behoefte aan wat extra individuele aandacht? Dan kunt u deze leerling(en) opgeven voor ‘Move-Maatje’. Leerlingen worden gekoppeld aan een vrijwilliger vanuit Move, samen hebben zij twee keer per week contact middels videobellen. Het doel: contact leggen en ondersteunen waar nodig. Tevens kunnen zij indien gewenst aan de slag gaan met creatieve opdrachten.

Klik op de button voor meer informatie en om uw leerlingen aan te melden.

Move your world

Bent u vmbo-docent en wilt u, zodra de scholen weer open gaan…

• Jongeren hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen?
  • Een positieve boost voor de leerlingen en de school?
  • Leerlingen uitdagen om het maximale uit zichzelf te halen?
  • Een praktische en compacte invulling van burgerschapsvorming?
  • Een kleine investering met grote impact?

Bekijk dan snel hoe uw school mee kan doen met Move your world!