Beste docent,

Wat leuk dat u kiest voor de thuislessen van Move your world online. Er zijn drie lessen beschikbaar, gericht op burgerschapsonderwijs en talentontwikkeling. Wij raden aan om alle drie de lessen in te zetten maar u kunt er ook voor kiezen om alleen een van de drie lessen aan te bieden aan uw leerlingen. Het voorbereiden en geven van de lessen kost u weinig tijd. Op deze website vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Elke les bestaat uit een interactief filmpje en een aantal opdrachten voor de leerlingen. In het filmpje neemt onze trainster Maevy de leerlingen mee door de opdrachten heen en geeft ze duidelijke voorbeelden.

Les 2 – in actie komen

De les in het kort: leerlingen ontdekken maatschappelijke thema’s, kiezen een thema waarvoor ze in actie komen en voeren in de vorm van een huiswerkopdracht een korte actie uit in of om het huis.

Duur: 1 lesuur – 50 minuten + 1 uur huiswerk

Voorbereiding:

1. Deel het filmpje en het opdrachtblad van les 1 met de leerlingen. Stuur ze bijvoorbeeld een e-mail met de link naar het filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=PpjnXZhpDZ8) en bijgevoegd de PDF van het opdrachtblad.
  2. Maak afspraken met de leerlingen op welke manier zij de uitkomsten van de opdrachten met u delen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de uitkomsten te laten delen in de groepsapp of deze naar u te laten mailen.

TipS bij les 2:

Laat leerlingen na afloop van deze les de uitkomsten van de opdrachten d.m.v. videobellen met elkaar bespreken / delen in een kleine groepjes. Indien nodig kunt u hierbij aansluiten. Leerlingen leren elkaar hierdoor op een andere manier kennen en werken aan hun presentatievaardigheden.

Als u leerlingen extra ondersteuning wilt bieden bij deze opdrachten of andere hulpvragen, bieden wij ook persoonlijke Move maatjes! Meer informatie vindt u onderaan deze pagina.

Opdracht 1: de pizzakoerier

Maevy laat leerlingen het filmpje DE PIZZAKOERIER zien. Hierin zien ze allerlei situaties op straat. De leerlingen maken de bijbehorende opdrachten op het opdrachtblad: ze moeten goed opletten wat ze allemaal zien. Ze noteren de situaties waar zij wat aan zouden willen doen. Vervolgens koppelen zij thema’s aan de verschillende situaties en kiezen het thema waarvoor zij op afstand in actie willen komen. De actie moet plaatsvinden in en om het huis. Op het opdrachtblad staan verschillende voorbeelden genoemd.

MYW online Les 2 opdracht 1

Opdracht 2: Kom in actie!

De leerlingen gaan hun zelfbedachte actie uitvoeren. Zij kunnen bijvoorbeeld ouders helpen in huis of een raamposter maken voor voorbijgangers. De leerlingen leggen deze actie vast door middel van een foto of een korte video.

In de video nodigen we leerlingen uit om hun beeldmateriaal met ons te delen op Instagram met de  hashtag #KOMINACTIE, hiermee maken ze kans op het winnen van vier pretparkkaartjes. U maakt afspraken met de leerlingen waar ze dit beeldmateriaal nog meer kunnen delen (mail, groeps-app etc.).

MYW online Les 2 opdracht 2

Hoe kunt u de opdrachten later terug laten komen in de klas?

• Presenteren van de uitkomsten
  • In gesprek gaan over ‘iets doen voor een ander’: hoe was het om iets te doen voor een ander? Doen de leerlingen dit vaker? Wat zouden ze na de crisis kunnen doen voor hun omgeving? Welke hulp is nodig?

Evaluatieformulier les 2

Graag horen we horen wij hoe u de lessen van Move your world online heeft ervaren. Wilt u onderstaande vragen voor ons invullen? Uw feedback helpt ons om de lessen beter aan te laten sluiten bij de behoefte van scholen. Ook kunnen we dan een betere terugkoppeling geven aan onze financiers. Het kost u slechts een minuutje. Alvast dank!

De projecten van stichting Move

Move your world online is een initiatief van stichting Move. Stichting Move laat kinderen en jongeren in verschillende projecten ontdekken wat ze kunnen bereiken en welke impact ze op hun eigen leefomgeving kunnen hebben.

Kent u onze andere projecten al?

Move Maatje

Heeft een leerling in uw klas behoefte aan wat extra individuele aandacht? Dan kunt u deze leerling(en) opgeven voor ‘Move-Maatje’. Leerlingen worden gekoppeld aan een vrijwilliger vanuit Move, samen hebben zij twee keer per week contact middels videobellen. Het doel: contact leggen en ondersteunen waar nodig. Tevens kunnen zij indien gewenst aan de slag gaan met creatieve opdrachten.

Klik op de button voor meer informatie en om uw leerlingen aan te melden.

Move your world

Bent u vmbo-docent en wilt u, zodra de scholen weer open gaan…

• Jongeren hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen?
  • Een positieve boost voor de leerlingen en de school?
  • Leerlingen uitdagen om het maximale uit zichzelf te halen?
  • Een praktische en compacte invulling van burgerschapsvorming?
  • Een kleine investering met grote impact?

Bekijk dan snel hoe uw school mee kan doen met Move your world!