Beste docent,

Wat leuk dat u kiest voor de thuislessen van Move your world online. Er zijn drie lessen beschikbaar, gericht op burgerschapsonderwijs en talentontwikkeling. Wij raden aan om alle drie de lessen in te zetten maar u kunt er ook voor kiezen om alleen een van de drie lessen aan te bieden aan uw leerlingen. Het voorbereiden en geven van de lessen kost u weinig tijd. Op deze website vindt u alle informatie die u nodig heeft.

Elke les bestaat uit een interactief filmpje en een aantal opdrachten voor de leerlingen. In het filmpje neemt onze trainster Maevy de leerlingen mee door de opdrachten heen en geeft ze duidelijke voorbeelden.

Les 3 – Good news reporters

De les in het kort: leerlingen gaan een good news report maken aan de hand van twee creatieve werkvormen. Hun actie van les 2 kan hier ook in worden opgenomen!

Duur: 2 lesuren – 100 minuten

Voorbereiding:

1. Deel het filmpje van les 3 met de leerlingen. Stuur ze bijvoorbeeld een e-mail met de link naar het filmpje (https://youtu.be/CEeAEgror9c).
  2. Maak afspraken met de leerlingen op welke manier zij de uitkomsten van de opdrachten met u delen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de uitkomsten te laten delen in de groepsapp of deze naar u te laten mailen.

TipS bij les 3:

Laat leerlingen na afloop van deze les de uitkomsten van de opdrachten d.m.v. videobellen met elkaar bespreken / delen in een kleine groepjes. Indien nodig kunt u hierbij aansluiten. Leerlingen leren elkaar hierdoor op een andere manier kennen en werken aan hun presentatievaardigheden.

Als u leerlingen extra ondersteuning wilt bieden bij deze opdrachten of andere hulpvragen, bieden wij ook persoonlijke Move maatjes! Meer informatie vindt u onderaan deze pagina.

Opdracht 1: Good news moodboard

Leerlingen gaan op zoek naar plaatjes/berichten/quotes etc. waar ze blij van worden. Ze zoeken bijvoorbeeld op internet, gebruiken hun eigen foto’s van vakanties, feestjes of een andere leuke gebeurtenis die de leerling heeft geïnspireerd. Trainster Maevy laat in de video duidelijk zien wat de bedoeling is, met concrete voorbeelden. Zo krijgen de leerlingen meteen een inkijkje in de belevingswereld van een student. Leerlingen maken het moodboard in een Word-bestand. Indien u hier een ander/eigen format voor hebt kan dit ook. Informeer de leerlingen dan vooraf welk medium zij moeten gebruiken.

Opdracht 2: Good news report

Leerlingen maken een goednieuwsverslag aan de hand van woorden die te zien zijn in de video. Op het scherm zien ze allemaal woorden waarvan ze een positief verhaal moeten maken. Dit hoeft niet een logisch verhaal te zijn: het is een opdracht om creatief schrijven te bemoedigen. Maevy geeft de leerlingen dan ook een aantal tips om de woorden op een creatieve manier te gebruiken.

Hoe kunt u de opdrachten later terug laten komen in de klas?

• Presenteren van de uitkomsten in de klas;
  • Een Goednieuwstentoonstelling: alle mood boards en verhalen worden opgehangen in de klas en kunnen worden bekeken;
  • Een Goednieuwsschoolkrant maken van alle mood boards en verhalen.

Evaluatieformulier les 3

Graag horen we horen wij hoe u de lessen van Move your world online heeft ervaren. Wilt u onderstaande vragen voor ons invullen? Uw feedback helpt ons om de lessen beter aan te laten sluiten bij de behoefte van scholen. Ook kunnen we dan een betere terugkoppeling geven aan onze financiers. Het kost u slechts een minuutje. Alvast dank!

De projecten van stichting Move

Move your world online is een initiatief van stichting Move. Stichting Move laat kinderen en jongeren in verschillende projecten ontdekken wat ze kunnen bereiken en welke impact ze op hun eigen leefomgeving kunnen hebben.

Kent u onze andere projecten al?

Move Maatje

Heeft een leerling in uw klas behoefte aan wat extra individuele aandacht? Dan kunt u deze leerling(en) opgeven voor ‘Move-Maatje’. Leerlingen worden gekoppeld aan een vrijwilliger vanuit Move, samen hebben zij twee keer per week contact middels videobellen. Het doel: contact leggen en ondersteunen waar nodig. Tevens kunnen zij indien gewenst aan de slag gaan met creatieve opdrachten.

Klik op de button voor meer informatie en om uw leerlingen aan te melden.

Move your world

Bent u vmbo-docent en wilt u, zodra de scholen weer open gaan…

• Jongeren hun talenten laten ontdekken en ontwikkelen?
  • Een positieve boost voor de leerlingen en de school?
  • Leerlingen uitdagen om het maximale uit zichzelf te halen?
  • Een praktische en compacte invulling van burgerschapsvorming?
  • Een kleine investering met grote impact?

Bekijk dan snel hoe uw school mee kan doen met Move your world!