Regelmatig zijn er onderwerpen in de actualiteit waar wij een mening over hebben. Bijvoorbeeld als het gaat over kansen in het onderwijs, talentontwikkeling bij jongeren of de kloof in de samenleving.

Ben je benieuwd naar onze mening over deze onderwerpen? Lees dan snel verder.

De kracht van het verschil

Tegenwoordig benadrukken we steeds vaker verschillen tussen mensen. We maken duidelijk welke etnische achtergrond iemand heeft, of hij of zij een geloof aanhangt en in welke politieke ‘hoek’ iemand zit. Deze verschillen worden vaak gebruikt om iets negatiefs aan te geven. Dit verbaast ons. Waarom benadrukken we steeds de verschillen in plaats van dat we kijken hoe we van elkaar kunnen leren en kunnen samenwerken? Het feit dat we op negatieve manier aandacht vestigen op verschillen werkt polarisatie in de hand.

Met onze projecten heeft Move direct positieve impact op het tegengaan van polarisatie. Hoe?

Gelijke kansen voor ieder kind

In Nederland bestaat grote sociale, culturele en economische ongelijkheid tussen verschillende mensen en groepen. Er is een kloof tussen arm en rijk, jong en oud, wit en gekleurd en hoog- en laagopgeleid. In het onderwijs is de kansenongelijkheid de laatste vijf à tien jaar zelfs verdubbeld. Uit De Staat van het Onderwijs, een rapport van de Inspectie van het Onderwijs, bleek dit jaar dat de kansenongelijkheid in het onderwijs stabiliseert, uit andere onderzoeken blijkt dat het nog steeds toeneemt.

Benieuwd wat Move doet om kansenongelijkheid tegen te gaan?

Burgerschap

“De aandacht voor burgerschap neemt toe, een positieve trend in het onderwijs!” Fijne geluiden vanuit de media nadat afgelopen maand De Staat van het Onderwijs verscheen. Maar een nuance is op zijn plaats: we zijn er nog niet!

Stichting Move ontwikkelt al tien jaar projecten waarin burgerschap en talentontwikkeling centraal staan. In de Week van Burgerschap wilden wij graag bijdragen aan de aandacht voor burgerschapsonderwijs. Wij schreven daarom twee artikelen.

In “Burgerschap: een kerntaak voor het onderwijs” praten we je bij over de huidige ontwikkelingen en het belang van burgerschap.

In “Burgerschap op school: tips & tricks” vind je concrete tips uit onze projecten die elke docent meteen kan toepassen voor nog beter burgerschapsonderwijs.