• Kom in actie!

Wil jij in actie komen voor jouw omgeving? Op deze pagina vind je allerlei tips & tricks om iets goeds te doen voor een ander!

We vinden het heel leuk om te zien wat jij voor een ander hebt gedaan. Deel jouw actie met #moveyourworld of #kominactie op Instagram en tag @stichting.move of stuur ons een berichtje via het contactformulier op deze pagina.

Veel plezier en succes!

Spring snel naar de acties!

Klik op een actie hieronder en je leest meteen wat je kunt doen!

Kaartje schrijvenboodschappen doen / stoepkrijten /
opruimactiegoed nieuws journaal

Kaartje schrijven

Veel ouderen zitten helemaal alleen thuis en kunnen maar moeilijk de deur uit, omdat zij extra kwetsbaar zijn. Stuur daarom een mooi kaartje naar jouw eigen opa of oma, naar jouw oudere buurman of buurvrouw of naar het zorgcentrum of het verzorgingstehuis bij jou in de buurt!

Je mag het kaartje ook naar ons sturen! Dan zorgen wij dat hij bij een oudere terecht komt. Vergeet de postzegel niet!

Het adres waar je kaartje heen kan:

Stichting Move
t.a.v. Actie voor een ander
Maliesingel 28-I
3581 BH Utrecht

kom ook in actie voor een ander, kiki stuurt kaartjes
Een leuk voorbeeld: Kiki (19) stuurt kaartjes naar kinderen die jarig zijn maar het even niet kunnen vieren én naar ouderen. Klik op de foto om te lezen hoe ze dat doet.

Of ga digitaal!

Heb je geen postzegels of vind je het lastig om een kaartje te maken? Dan kun je hieronder een digitaal berichtje voor een oudere achterlaten. Wij zorgen dat het berichtje bij een oudere terechtkomt! En: je kunt natuurlijk ook even bellen met een oudere die je kent!

In de supermarkt

DOE BOODSCHAPPEN VOOR EEN ANDER!

Misschien kan jij wat boodschappen doen voor iemand uit jouw omgeving! Je kunt buurtgenoten misschien ook helpen met andere klusjes: de hond uitlaten bijvoorbeeld!

kom ook in actie voor een ander, doe mee, winkelkarretje, 2 jongens

Vrolijk je buurt op

Vul de hashtag #hartjesstoep in op Instagram, en je komt honderden stoepen vol hartjes tegen. Een superleuke manier om jouw buurtgenoten op te vrolijken! Je kunt er ook iets liefs bijschrijven of één van de dingen hieronder uitkiezen om te maken:

• Een speurtocht! Zet pijlen op de stoep en laat mensen zo een rondje door de wijk lopen. Je kunt er ook opdrachten bijzetten: “spring 10 keer!”, dan zorg je meteen dat de mensen in jouw buurt een leuke work out krijgen!
  • Schrijf een raadsel op de grond, bijvoorbeeld: “hoe vaak komt het getal 9 voor tussen 0 en 100?” Dan heeft iemand wat om de rest van z’n wandeling over na te denken. (En weet jij het antwoord?)

kom ook in actie voor een ander, stoepkrijten

Opruimactie

Kan jouw buurt wel een opknapbeurt gebruiken? App wat vrienden, neem vuilniszakken en handschoenen mee en ga je buurt opruimen, net als Jahlion (8 jaar): hij gaf samen met leeftijdsgenootjes de bushokjes in zijn buurt een grote schoonmaak.

Bonustip: maak posters om buurtgenoten ook op te roepen hun afval netjes weg te gooien!

kom ook in actie voor een ander, meedoen, hou het bushokje schoon

Goed nieuws journaal!

Maak een filmpje met leuke nieuwtjes en weetjes en stuur het filmpje naar vrienden, familie en mensen in de buurt om ze een beetje op te vrolijken. Misschien wil je school of een buurtcentrum dit filmpje wel op social media plaatsen (als dat ook van jouw ouders mag)! En je mag hem natuurlijk ook naar ons sturen, we delen hem heel graag!

kom ook in actie voor een ander, hart van nederland interview, leerling

Of deel jouw tips!

Misschien heb je zelf ook hele goede ideeën wat je voor een ander kunt doen vanuit je eigen huis. Je kunt natuurlijk ook een filmpje maken waarin jij jouw tips deelt!

Stuur ons een berichtje!

Laat het ons hieronder weten als je in actie bent gekomen of als je een leuke tip hebt die we op deze pagina mogen zetten! De leukste reacties en tips zetten we (anoniem) op deze website!