Stichting Move laat kinderen samen met studenten in actie komen voor hun omgeving. In een Move-project merken kinderen wat zij kunnen bereiken en welke impact ze op hun eigen leefomgeving hebben; Move laat kinderen ontdekken dat zij de wereld kunnen veranderen.

In onze basisschoolprojecten zetten kinderen uit minder bedeelde wijken een project op om hun buurt een boost te geven. Zo organiseren ze een spelletjesmiddag voor ouderen of maken ze een mooi kunstwerk voor de wijk!

Op het vmbo komen leerlingen vanuit hun eigen ideeën en talenten in actie voor een ander, met hulp van getrainde studenten. Ze leggen bijvoorbeeld aan ouderen uit hoe hun smartphone werkt of doen een rolstoelrace met kinderen in het ziekenhuis!

Wat doet Move?

Move koppelt een klas of groep kinderen aan studenten, die hen helpen iets moois voor elkaar te krijgen in hun eigen buurt. Zo ontdekken de kinderen wat ze waard zijn. De studenten zijn hun rolmodel en begeleiden het project. Dat bestaat uit vier bedenk & doe sessies, een feestelijke afsluiting en een actief uitstapje naar het studentenleven. Zo ontmoeten ze elkaars wereld. Een blikverruimende invulling van burgerschapsvorming. Daar krijgen kinderen een boost van. En de school dus ook!

BURGERSCHAPSVORMING MET EEN BOOST!

Een Move-project verbindt kinderen en studenten aan elkaar en samen worden zij verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van een plan om de buurt leuker te maken. Doordat zij zich samen inzetten, leren ze elkaars wereld kennen en ontwikkelen hun talenten. De kinderen leren trots te zijn op zichzelf, het resultaat en de wijk.

ZO GAAN WE TE WERK

Voor het project start maken de studenten met Move een werkplan en krijgen zij een didactische training. In overleg met de docent wordt een planning gemaakt voor het project. In vier sessies van één tot twee uur laten de studenten de kinderen in de klas nadenken over de vraag: Hoe kunnen ze zelf de buurt verbeteren en hoe kunnen we onze talenten daarvoor inzetten? Er wordt één idee gekozen. Met een maatschappelijke partner, zoals gemeente, woningcorporatie of bedrijf, wordt dat idee ook echt uitgevoerd. Bijvoorbeeld een ontwerpwedstrijd voor een speeltoestel, graffitikunst voor saaie hekken of een festival met buurtbewoners. Het project wordt afgesloten met een feestelijke onthulling van het resultaat met school, ouders en buurt. Tijdens het project nemen de studenten de kinderen ook een dagje mee in het studentenleven en bezoeken bijvoorbeeld de universiteit of gaan samen sporten. Een blikverruimende ervaring!

GEEN TIJD? GEEN NOOD!

Move organiseert het gehele project: wij zorgen voor budget, extra handen en nemen de verantwoordelijkheid voor het slagen van het project. De studenten nemen de kinderen onder hun hoede, de docent hoeft enkel mee te denken met de studenten en schooltijd vrij te maken voor het project. In totaal gaat het om vier sessies in de klas van één a twee uur, een feestelijke afsluiting en een dagdeel voor het actieve uitstapje naar het studentenleven op de campus of vereniging. Een project duurt in totaal drie tot zes maanden. Meedoen aan een Move-project is geheel kosteloos.

MEER INFORMATIE?

Wilt u nog meer weten over onze projecten op basisscholen? Klik op de button om meer te lezen over onze werkwijze en om een aantal van onze projecten te bekijken.

MEEDOEN?

Wilt u meedoen met uw klas of school of meer informatie? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier. Als u wilt, komen we vrijblijvend langs om de mogelijkheden toe te lichten.

Contactformulier

• Ik ben een...
  • Ik woon in...
  • Ik heb een vraag over...