Al 12 jaar zet iedereen bij Move zich in voor kansengelijkheid, burgerschapsvorming en talentontwikkeling van kinderen en jongeren in Nederland. Hieronder vind je alle informatie over onze missie en impact.

Klik om Direct naar een ONderdeel te gaan:

onze missie // 12 jaar in cijfers // terugblik // bouwstenen in projecten // resultaten // ons nieuwste project // in actie met Move your world // samenwerkingen // jaarverslag 2020

Missie en Impact, move, move your world, move maatje, move in 1 dag

Onze missie

Missie en Impact, sterk meisje, roze t-shirt, buiten, groep kinderen

Move wil een positieve bijdrage leveren aan de kansengelijkheid van kinderen en jongeren en helpen om de kloof in de maatschappij tussen groepen van verschillende sociale en culturele achtergrond tegen te gaan. Wij geloven dat ontmoeting tussen groepen mensen zorgt voor zo’n inclusievere samenleving. Wanneer we elkaar beter leren kennen, ontstaat onderling begrip, worden individuele kansen vergroot en verkleint de kloof in de maatschappij.

Ben je benieuwd wat onze mening hierover is en hoe Move bijdraagt aan deze thema’s? Lees dan onze opinieartikelen.

12 jaar in cijfers

Op 11 juni 2021 waren we 12 jaar actief in 11 studentensteden! Duizenden leerlingen en studenten kwamen in actie met Move en dit breidt zich steeds verder uit! Naast de realisatie van nieuwe projecten: Move Maatje en Move in 1 Dag, zijn pilots van What’s Next succesvol gestart en is er in 2021 een nieuwe pilot op komst van Move Maatje.

Missie en Impact, move is jarig, projecten uitgevoerd, leeringen, vmbo, loopbaantraject, basisschool

In 12 jaar is stichting Move enorm gegroeid. Move begon als studenteninitiatief in Utrecht om kinderen van basisscholen uit kwetsbare wijken te helpen. In 2007 richtten studenten van roeivereniging Orca in Utrecht een commissie op om studenten, kinderen en een woningcorporatie met elkaar te verbinden. Ze wilden studenten en kinderen in actie laten komen voor hun wijk. Uiteindelijk zorgden zij voor een nieuw speeltoestel om hun wijk te verbeteren, het Aeroplay, en gingen de kinderen roeien bij de studenten.

Na het succes van Aeroplay wilde de studentencommissie andere verenigingen enthousiasmeren. “Er waren nog maar weinig verenigingen die dit soort maatschappelijke projecten deden. Zo ontstond het idee om Move in meerdere steden op te zetten,” vertelt oprichter en directeur van Move Michiel Bodt. In 2009 kreeg de commissie steun van het Oranje Fonds. Zij daagden de studenten uit om groter te denken en zo ontstond Move. Op 11 juni 2009 werd stichting Move officieel opgericht.

Inmiddels is Move landelijk actief met projecten op basisschool en vmbo. Wij zetten ons in voor verbinding en inclusiviteit in de Nederlandse samenleving, en kansengelijkheid, talentonwikkeling en burgerschapsvorming van kinderen en jongeren in Nederland. Michiel: “De kracht van Move is dat we op kleine schaal ontmoeting faciliteren. Wil je polarisatie tegengaan, dan doe je dat door te zorgen dat mensen elkaar leren kennen. Dat is nu misschien nog wel relevanter dan bij de start van Move.”

Missie en Impact, oprichters Michiel Bodt, Hanneke Schreuders en Thekla Teunis
Foto: oprichters Michiel Bodt, Hanneke Schreuders en Thekla Teunis op de dag van de oprichting in 2009.
Missie en impact, aeroplay in hoograven, utrecht, vliegtuig, speeltoestel, kinderen spelen
Foto: de Aeroplay, die nog steeds in Hoograven (Utrecht) staat!

Onze impact - resultaten

Move besteedt veel aandacht aan het onderzoeken van onze impact. In 2021 is er een landelijk impactonderzoek gestart naar onze basisschool projecten. Daarnaast evalueren we elk project met deelnemers om onze projecten verder te kunnen optimaliseren; grote groepen docenten, studenten en kinderen worden geïnterviewd. Ook nemen we enquêtes af om de meerwaarde van onze projecten te onderzoeken en de inhoud te verbeteren. Bekijk snel de resultaten!

Quotes, kinderen met tekening, missie en impact

We zijn trots dat we voor onze basisschoolprojecten gemiddeld een 8,4 krijgen van zowel docenten als leerlingen. Move in 1 dag krijgt een 8,7 van leerlingen. Leerlingen geven aan beter te zijn geworden in samenwerken, plannen&organiseren, goed nadenken over een idee en in creatief werken. 54% van de kinderen geeft na het basisschoolproject aan dat ze vaker iets willen organiseren in de buurt. Ruim 75% van de kinderen is trots op hun basisschoolproject, bij Move in 1 dag is dit maar liefst 86%. Studenten doen vooral met onze projecten mee omdat ze zich graag maatschappelijk willen inzetten, praktijkervaring en projectmanagementvaardigheden willen opdoen en met kinderen willen werken. 95% van de studenten zegt na afloop van het Move-project graag nog een keer iets voor een ander te willen organiseren. 67% van de studenten heeft beter geleerd hoe je een project moet opzetten.

Missie en impact, move is jarig, projecten, basisschool, projecten, inzetten voor een ander, leerlingen, balonnen

Ruim 80% van de vmbo-leerlingen geeft na afloop van Move Your World aan zich trots en gewaardeerd te voelen. Ook willen ze vaker wat voor een ander doen. Leerlingen kunnen benoemen welke talenten zij hebben ingezet: met name samenwerken, ideeën bedenken, organiseren, een plan bedenken en uitvoeren, contact leggen met andere mensen en hun creativiteit. Daarnaast ervaren leerlingen veel eigen verantwoordelijkheid. Move geeft ruimte aan het voorbereiden van de actie en zorgt ervoor dat er acties mogelijk zijn bij een aantal organisaties, al blijven we ook stimuleren dat leerlingen zelf opzoek gaan naar een plek voor hun actie.

Missie en impact, trainer met pet, meisje hoofddoek bloemen

ONS NIEUWSTE PROJECT: MOVE MAATJE!

Corona heeft ons land op z’n kop gezet en alle scholen werden gesloten. Er waren kinderen die extra aandacht konden gebruiken en er stonden heel veel studenten te trappelen om ons hierbij te helpen. Zo ontstond Move Maatje. Dankzij het enthousiasme van al deze studenten liep Move Maatje als een speer en hebben we ruim 150 kinderen kunnen bereiken tijdens het hoogtepunt van de lock down. Niet alleen de kinderen werden hiermee geholpen, ook de studenten hebben veel ontdekt en geleerd van hun maatje. Projectcoördinator Marlies ging met twee Nijmeegse studentes – Aniek en Celeste – in gesprek over wat Move Maatje hen heeft gebracht.

missie en impact, move maatje, kinderen en trainers

In actie met Move your world

Al 2 jaar komen duizenden jongeren samen met studenten in actie voor hun omgeving met Move your world. Met dit project wil Move het zelfvertrouwen en de maatschappelijke participatie van jongeren op het vmbo vergroten. Ook richten we ons actief op het verbeteren van het imago van het vmbo en haar leerlingen door de potentie van vmbo-leerlingen en hun bijdrage aan de maatschappij zichtbaar te maken.

Er is weinig begrip voor vmbo’ers. Ze zijn net zoals andere jongeren, maar ervaren wel dat ze als minder kansrijkworden gezien. Dat is absoluut onterecht. Met dit project kunnen ze zichzelf op de kaart zetten: ze kunnen naar buiten treden om te laten zien dat ze meer zijn dan ‘alleen maar’ een vmbo’er. – Whita Sneep (docent)

Ook toen corona het even niet mogelijk maakte om met Move your world naar scholen te gaan, zaten we niet stil. We ontwikkelden Move your world online, waar iedere middelbare school aan kan meedoen. Bekijk het gratis lesmateriaal snel, of geef jouw school op voor Move your world.

Voorbeeldacties van leerlingen:

• Rozen uitdelen op het station om mensen een mooie dag te wensen;
  • Spelletjes spelen met kinderen in het ziekenhuis;
  • Dieren verzorgen op de kinderboerderij;
  • Een quiz voor kinderen in groep 5 organiseren;
  • Kleding inzamelen voor het Leger Des Heils;
  • Een geschiedenisquiz voor ouderen in het verzorgingstehuis organiseren.
Move your world. Lachen hoepels bloemen tafel kus. Meedoen als vrijwilliger basisschool middelbare school. Bijdragen leveren, leiderschaps- en coachingskills ontwikkelen.

Samenwerkingen

logo, vriendenloterij fonds1818 asml foundation oranje fonds rabobank universiteit utrecht madurodam kinderpostzegels dock kfhein fonds gemeente utrecht

Alleen ga je misschien hard, maar met gebundelde krachten maak je meer impact! Daarom werkt Move al 12 jaar actief samen met scholen, gemeentes, maatschappelijke initiatieven en commerciële partijen. Samen kunnen we een bijdrage leveren aan de kansengelijkheid, burgerschapsvorming en talentontwikkeling van kinderen en jongeren in Nederland.

We kijken graag hoe wij met jou kunnen samenwerken. Bekijk snel wat er allemaal mogelijk is, of neem gewoon een keer contact op!

Jaarverslag

Nog meer lezen over onze doelstellingen, impact en ambities? Download hieronder ons jaarverslag 2020.

missie en impact Jaarverslag 2020 stichting Move