Al 11 jaar zet iedereen bij Move zich in voor kansengelijkheid, burgerschapsvorming en talentontwikkeling van kinderen en jongeren in Nederland. Hieronder vind je alle informatie over onze missie en impact.

Klik om Direct naar een ONderdeel te gaan:

onze missie // 11 jaar in cijfers // terugblik // bouwstenen in projecten // resultaten // ons nieuwste project // in actie met Move your world // samenwerkingen

Onze missie

Move wil een positieve bijdrage leveren aan de kansengelijkheid van kinderen en jongeren en helpen om de kloof in de maatschappij tussen groepen van verschillende sociale en culturele achtergrond tegen te gaan. Wij geloven dat ontmoeting tussen groepen mensen zorgt voor zo’n inclusievere samenleving. Wanneer we elkaar beter leren kennen, ontstaat onderling begrip, worden individuele kansen vergroot en verkleint de kloof in de maatschappij.

Ben je benieuwd wat onze mening hierover is en hoe Move bijdraagt aan deze thema’s? Lees dan onze opinieartikelen.

11 jaar in cijfers

Op 11 juni 2020 waren we 11 jaar én in 11 studentensteden actief! Een leuke toevalligheid, maar er zijn ook andere mooie cijfers. Er kwamen duizenden leerlingen en studenten in actie met Move en we blijven groeien! In 2020 ontwikkelen we drie nieuwe projecten: Move Maatje, Move in 1 dag en binnenkort beginnen de eerste pilots van What’s Next, een project voor de bovenbouw van het vmbo!

In 11 jaar is stichting Move enorm gegroeid. Move begon als studenteninitiatief in Utrecht om kinderen van basisscholen uit kwetsbare wijken te helpen. In 2007 richtten studenten van roeivereniging Orca in Utrecht een commissie op om studenten, kinderen en een woningcorporatie met elkaar te verbinden. Ze wilden studenten en kinderen in actie laten komen voor hun wijk. Uiteindelijk zorgden zij voor een nieuw speeltoestel om hun wijk te verbeteren, het Aeroplay, en gingen de kinderen roeien bij de studenten.

Na het succes van Aeroplay wilde de studentencommissie andere verenigingen enthousiasmeren. “Er waren nog maar weinig verenigingen die dit soort maatschappelijke projecten deden. Zo ontstond het idee om Move in meerdere steden op te zetten,” vertelt oprichter en directeur van Move Michiel Bodt. In 2009 kreeg de commissie steun van het Oranje Fonds. Zij daagden de studenten uit om groter te denken en zo ontstond Move. Op 11 juni 2009 werd stichting Move officieel opgericht.

Inmiddels is Move landelijk actief is met projecten op basisschool en vmbo. Wij zetten ons in voor verbinding en inclusiviteit in de Nederlandse samenleving, en kansengelijkheid, talentonwikkeling en burgerschapsvorming van kinderen en jongeren in Nederland. Michiel: “De kracht van Move is dat we op kleine schaal ontmoeting faciliteren. Wil je polarisatie tegengaan, dan doe je dat door te zorgen dat mensen elkaar leren kennen. Dat is nu misschien nog wel relevanter dan bij de start van Move.”

Foto: oprichters Michiel Bodt, Hanneke Schreuders en Thekla Teunis op de dag van de oprichting in 2009.
Foto: de Aeroplay, die nog steeds in Hoograven (Utrecht) staat!

Bouwstenen in projecten

Om zo goed mogelijk een bijdrage te leveren aan de kansengelijkheid, burgerschapsvorming en talentontwikkeling van kinderen en jongeren in Nederland, staan de volgende bouwstenen in al onze projecten centraal:

• Maatschappelijke participatie & ervaring
    In alle Move-projecten ontdekken kinderen en jongeren hun waarde voor de samenleving. Ze leren hun omgeving beter kennen, ervaren welke impact ze op hun eigen leefomgeving kunnen hebben en ontdekken hoe ze maatschappelijk kunnen participeren vanuit hun eigen talenten.
  • Eigenaarschap
    In alle Move-projecten staan de ideeën en talenten van kinderen en jongeren centraal. Door de bottom-up werkwijze van Move krijgen ze zoveel mogelijk eigenaarschap. Daardoor voelen ze zich meer verantwoordelijk en ervaren ze meer trots, wat leidt tot duurzame impact.
  • Gelijkwaardigheid
    In alle Move-projecten ontmoeten kinderen en jongeren een andere groep mensen uit de samenleving. Beide groepen ontdekken andere perspectieven en leefwerelden, leren van elkaar en verplaatsen zich in een ander. Ze groeien allebei en komen erachter dat ze van waarde kunnen zijn voor een ander, en dat een ander van waarde kan zijn voor hen.

Onze impact - resultaten

Move besteedt veel aandacht aan het onderzoeken van onze impact. We evalueren elk project met deelnemers om onze projecten verder te kunnen optimaliseren; grote groepen docenten, studenten en kinderen worden geïnterviewd. Ook nemen we enquêtes af om de meerwaarde van onze projecten te onderzoeken en de inhoud te blijven verbeteren. Bekijk snel de resultaten!

We zijn trots dat we voor onze basisschoolprojecten gemiddeld een 8,4 krijgen van docenten en een 8,3 van leerlingen. Leerlingen geven aan beter te zijn geworden in samenwerken, plannen&organiseren, goed nadenken over een idee en creativiteit. Studenten doen vooral met onze projecten mee omdat ze zich graag maatschappelijk willen inzetten, praktijkervaring en projectmanagementvaardigheden willen opdoen en met kinderen willen werken. 80% van de studenten zegt na afloop van het Move-project graag nog een keer iets voor een ander te willen organiseren.

Ruim 80% van de vmbo-leerlingen geeft na afloop van Move your world aan zich trots en gewaardeerd te voelen. Ook willen ze vaker wat voor een ander doen. Leerlingen kunnen benoemen welke talenten zij hebben ingezet: met name samenwerken, ideeën bedenken, organiseren, een plan bedenken en uitvoeren, contact leggen met andere mensen en hun creativiteit. Aan de hand van feedback van docenten hebben we het afgelopen jaar ook verbeteringen in het project doorgevoerd. Er is meer ruimte voor het voorbereiden van de actie en Move zorgt van tevoren dat er acties mogelijk zijn bij een aantal organisaties, al blijven we stimuleren dat leerlingen zelf opzoek gaan naar een plek voor hun actie.

ONS NIEUWSTE PROJECT: MOVE MAATJE!

Corona heeft ons land op z’n kop gezet en alle scholen werden gesloten. Er waren kinderen die extra aandacht konden gebruiken en er stonden heel veel studenten te trappelen om ons hierbij te helpen. Zo ontstond Move Maatje. Dankzij het enthousiasme van al deze studenten liep Move Maatje als een speer en hebben we ruim 150 kinderen kunnen bereiken tijdens het hoogtepunt van de lock down. Niet alleen de kinderen werden hiermee geholpen, ook de studenten hebben veel ontdekt en geleerd van hun maatje. Projectcoördinator Marlies ging met twee Nijmeegse studentes – Aniek en Celeste – in gesprek over wat Move Maatje hen heeft gebracht.

In actie met Move your world

Al 2 jaar komen duizenden jongeren samen met studenten in actie voor hun omgeving met Move your world. Met dit project wil Move het zelfvertrouwen en de maatschappelijke participatie van jongeren op het vmbo vergroten. Ook richten we ons actief op het verbeteren van het imago van het vmbo en haar leerlingen door de potentie van vmbo-leerlingen en hun bijdrage aan de maatschappij zichtbaar te maken.

Er is weinig begrip voor vmbo’ers. Ze zijn net zoals andere jongeren, maar ervaren wel dat ze als minder kansrijkworden gezien. Dat is absoluut onterecht. Met dit project kunnen ze zichzelf op de kaart zetten: ze kunnen naar buiten treden om te laten zien dat ze meer zijn dan ‘alleen maar’ een vmbo’er. – Whita Sneep (docent)

Ook toen corona het even niet mogelijk maakte om met Move your world naar scholen te gaan, zaten we niet stil. We ontwikkelden Move your world online, waar iedere middelbare school aan kan meedoen. Bekijk het gratis lesmateriaal snel, of geef jouw school op voor Move your world.

Voorbeeldacties van leerlingen:

• Rozen uitdelen op het station om mensen een mooie dag te wensen;
  • Spelletjes spelen met kinderen in het ziekenhuis;
  • Dieren verzorgen op de kinderboerderij;
  • Een quiz voor kinderen in groep 5 organiseren;
  • Kleding inzamelen voor het Leger Des Heils;
  • Een geschiedenisquiz voor ouderen in het verzorgingstehuis organiseren.

Samenwerkingen

Alleen ga je misschien hard, maar met gebundelde krachten maak je meer impact! Daarom werkt Move al 11 jaar actief samen met scholen, gemeentes, maatschappelijke initiatieven en commerciële partijen. Samen kunnen we een bijdrage leveren aan de kansengelijkheid, burgerschapsvorming en talentontwikkeling van kinderen en jongeren in Nederland.

We kijken graag hoe wij met jou kunnen samenwerken. Bekijk snel wat er allemaal mogelijk is, of neem gewoon een keer contact op!

Jaarverslag

Nog meer lezen over onze doelstellingen, impact en ambities? Download hieronder ons jaarverslag 2019.