• Week 6 – bewegen

Les 1

Bij Move houden we van bewegen. Sporten jullie graag? Welke sport doen jullie dan? Deze week staat in het teken van bewegen en we gaan er samen een actieve Move-week van maken.

Gespreksvragen:

• Doe jij aan een sport? Zo ja, welke? Zo niet, welke hobby’s heb je en wat vind je dan het leukst om te doen bij gym?
  • Waarom vind jij dit een leuke sport?
  • Wat doe jij aan beweging nu je veel thuis zit?
  • Wat vind jij het belangrijkste aan sporten (gezondheid, energie kwijt kunnen, gezellig met vrienden etc.)?

Move Maatje Week 6 - bewegen

Opdracht

Bedenk beiden een uitdagende oefening in huis. Bijvoorbeeld jongleren met wc rollen, of in 30 sec. zo vaak mogelijk de trap op en af gaan. Maar het mag ook een hele gekke, moeilijke uitdaging worden die je bijvoorbeeld online hebt gevonden zoals die hiernaast! Jullie gaan beiden de komende week de uitdaging voor jezelf aan: veel oefenen, zodat je elkaar op donderdag de oefening kunt aanleren of een wedstrijdje kunt doen.

Les 2

Je bespreekt of het is gelukt om een sportieve uitdagende oefening te bedenken. Jullie gaan de oefeningen aan elkaar laten zien en deze aan elkaar leren. Je kan hier (afhankelijk van of jouw maatje dat leuk vindt) een competitie-element aan toevoegen door te kijken wie van jullie de oefeningen het best, snelst of vaakst kan uitvoeren.

Gespreksvragen:

• Is het gelukt om een uitdagende oefening te bedenken of vinden? (zo niet, dan kunnen jullie samen nog iets bedenken)
  • Hoe kwam je hier zo op?
  • Heb je zelf lang moeten oefenen of lukte de oefening gelijk?
  • Hoe vaak heb je de oefening gedaan?
  • Aan wie kan je de oefening(en) nog meer aanleren?
  • Wat zou je nog meer kunnen bedenken voor leuke sportoefeningen thuis?

Tip: Studenten van verschillende studentensportverenigingen maakten toffe sportlesjes zodat leerlingen thuis kunnen bewegen en in contact komen met een nieuwe sport. Deze video’s hebben we gebundeld in Move Moves! Leerlingen kunnen zelf de filmpjes bekijken en meedoen. Stuur ze deze URL door: https://www.stichtingmove.nl/movemoves.

move maatje Week 6 - bewegen foto's kinderen

Heb je een leuke oefening bedacht!? Stuur ‘m in, zodat Move ‘m kan delen en nog meer mensen in beweging kan zetten!

Let op: stuur alléén foto’s/video’s in waar mensen/kinderen opstaan die schriftelijke toestemming hebben gegeven/gekregen van hun ouders. In het formulier kun je deze toestemming meesturen.