Move in Enschede

Stedelijk Lyceum zet zich in voor sport en contact

Social work studenten van de Saxion Hogeschool gelinkt aan internationale schakelklassen (ISK). ISK is een school voor leerlingen die weinig of geen Nederlands spreken. Samen met leerlingen van Het Stedelijk Lyceum en Het Stedelijk Vakcollege zijn wij druk bezig met een Move your buurt project. Na verschillende bedenk-& doesessies hebben we samen met de leerlingen besloten een om sportdag en een dag voor ouderen te organiseren.

Enschede-Het Stedelijk Lyceum locatie Stedelijk Vakcollege-De feestelijke afsluiting

Het was eindelijk zo ver, de feestelijke afsluiting! Voor de feestelijke afsluiting hebben de leerlingen van een schakelklas op Het Stedelijk Lyceum een sportdag georganiseerd voor andere klassen. De attributen, tussendoortjes en presentjes stonden klaar. Het was een mooi weer en de leerlingen waren enthousiast om te beginnen. De leerlingen uit het groepje communicatie hebben eerst een praatje gedaan en de planning verteld.

Vervolgens was het tijd om te beginnen, de sporten die werden beoefend waren een estafette, voetbal en trefbal. Na twee rondes verschillende sporten te hebben beoefend was het tijd voor een pauze, met een welverdiend tussendoortje.
Vervolgens hebben de leerlingen nog een ronde gesport en was het tijd voor de afsluiting. De leerlingen werden bedankt met een presentje en toen was de middag alweer ten einde gekomen.

Het was een gezellige middag en, het allerbelangrijkst, alle leerlingen hebben het erg naar hun zin gehad!

Anne

Enschede – ISK – Feestelijke afsluiting

Gezellige culturele ochtend bij de Posten!

Vandaag was het zover, de feestelijke afsluiting! Het stedelijk Lyceum, Internationale schakelklassen had een ochtend georganiseerd voor woonvoorziening de Posten in Enschede. In deze klas zitten leerlingen met een migratieachtergrond. Het moment dat de leerlingen daaraan kwamen, werden ze heel vriendelijk, open en fijn ontvangen! Er stond allerlei lekkernijen voor hun klaar. Helaas zaten de meesten in de Ramadan en konden ze nog niet eten.

Deze dag stond in het teken van culturele verschillen vertellen. De leerlingen hadden het idee om een leuke, gezellige ochtend te organiseren voor ouderen. Ze hebben daarbij allerlei hapjes geregeld uit hun eigen cultuur. Zo was er Turks gehaktbrood, vers gemaakt door een moeder van iemand uit de klas. Na het welkomstwoord gingen de leerlingen speeddaten, om zo kennis te maken met de ouderen. De ouderen hadden al een lach op hun gezicht toen ze zagen dat er veel jongeren binnen kwamen! En vice versa!

Het was een erg geslaagde ochtend waarbij er weer nieuwe culturele verbindingen zijn gelegd. Een leerling benoemde het volgende : ‘Ik ga nu alles uit het leven halen nu ik jong ben, later als ik ouder ben kan dat minder. Zelf wil mijn dromen gaan volgen. Ik ga alles uit het leven halen!’ Ook zei de mentor van de klas: ‘Deze verbinding is misschien wel mooier dan kinderen uit het reguliere onderwijs, want voor deze leerlingen zijn verbindingen zoals deze nog niet altijd vanzelfsprekend.’

Jeremy

Enschede – Het Stedelijk Vakcollege – Bedenk&doesessie 3

Vandaag hebben wij met de scholieren een talentenquiz gedaan. Het was leuk om te zien dat sommigen al duidelijk konden benoemen wat hun eigen talenten zijn maar ook al van hun klasgenoten. Het was een gezellige ochtend en de hele klas deed enthousiast mee!

Suzan

Enschede – isk HET STEDELIJK LYCEUM en Het stedelijk vakcollege – STUDENTENUITJE

Wij zijn een groep social work studenten gelinkt aan internationale schakelklassen. ISK is een school voor leerlingen die weinig of geen Nederlands spreken. Samen met leerlingen van Het Stedelijk Lyceum en Het Stedelijk Vakcollege zijn wij druk bezig met een Move your buurt project. Na verschillende bedenk-& doesessies zijn we samen met de leerlingen op een project gekomen. Wij zullen de leerlingen begeleiden om een sportdag en dag voor ouderen te organiseren.

Vandaag hebben wij voor de leerlingen een studentenuitje op hogeschool Saxion in Enschede georganiseerd. Wij hebben hier uitleg gegeven over het MBO en HBO. We hebben onze eigen ervaringen gedeeld en waren natuurlijk ook razend benieuwd of de leerlingen al weten wat ze willen gaan studeren. Alle leerlingen hebben mooie ambities en weten al precies wat ze later willen worden; ”Ik wil later ook HBO doen op Saxion”.
Vervolgens is er iemand van onze studievereniging komen vertellen over de vereniging en het studentenleven. We hebben spellen gespeeld die te maken hebben met de opleiding en hebben de middag afgesloten met een school rondleiding; ”Deze school heeft echt alles”.

Alle leerlingen gingen naar huis met een nieuw collegeblok, een heleboel informatie over het MBO en HBO en een goed beeld van hogeschool Saxion Enschede.
Al met al was het een hele geslaagde middag waarin veel interactief is geleerd!

anne

Meer projecten uit Move in Enschede