Move in Delft

Groep 7A van Bernadette Mariaschool komt in actie voor de wijk!

Leerlingen van groep 7A van de Bernadette Mariaschool komen samen met studenten van Proteus en Varioscopic in actie voor de wijk! Lees hier wat ze allemaal van plan zijn.

Kennismaken en ontdekken in de eerste sessies

MOVE is een stichting opgericht door studenten uit Utrecht in 2009. Door groot succes is er uitbreiding gekomen naar andere steden. Zo is MOVE ook in Delft gevestigd. In april zijn wij, als studenten uit Delft van MOVE, van start gegaan met dit project met groep 7 van de Rooms-Katholieke (RKBS) Bernadette Mariaschool aan ‘t Verlaat in Delft. Dit is een diverse klas, vol enthousiaste leerlingen, bomvol innovatieve ideeën. Het thema van dit project is ‘veiligheid’. In dit project zijn wij bezig met de kinderen om te kijken wat er beter kan gelet op de veiligheid in de buurt.

Op onze buurtverkenning en al tijdens de kennismaking, kwam onder andere naar voren dat veel automobilisten te hard rijden en slecht opletten. Dit leidt tot veel gevaar voor de kinderen en hun ouders als zij naar school komen en naar huis gaan. Het doel van het project is om actie te voeren om dit probleem te verhelpen en de buurt samen veiliger en toegankelijker te maken. Dit eindigt met een feestelijke afsluiting met eventueel familie/vrienden, afhankelijk van de maatregelen, waar de kinderen ook echt actievoeren. Dit zal op 25 juni plaatsvinden. Het actievoeren gaan wij doen middels het maken van spandoeken waar de kinderen teksten en tekeningen op maken, waarmee ze de aandacht van de automobilisten en weggebruikers trekken. Dit zullen drie grote spandoeken worden. Het precieze ontwerp zijn de kinderen en wij nog mee bezig, maar het belooft veel moois. Dit wordt ook door een professionele drukker afgedrukt en zal getoond worden bij de feestelijke afsluiting. Afgelopen sessie zijn de kinderen druk bezig geweest met tekeningen en slogans bedenken. Wij zijn aangenaam verrast over de creativiteit van de kinderen!

De voorgaande sessies hebben in het teken gestaan van kennismaken en het ontdekken van de wijk. Ook al kenden de kinderen de buurt al redelijk, er was natuurlijk een bepaalde blik nodig bij dit project. In de volgende sessie zullen de kinderen een kijkje nemen in het studentenleven. Helaas dit jaar wat anders dan normaal, maar gelukkig houden kinderen tegenwoordig van vlogs! Tot slot zullen wij eindigen met een dag van actievoeren, hopelijk met ouders zodat die trots naar hun kinderen kunnen kijken. Hier zal een gezellige middag met een hapje en een drankje van gemaakt worden.

Wij kijken hier erg naar uit. Na de 25e zal een laatste update geplaatst worden over het einde van dit project. Wij gaan nog genieten van dit mooie project met deze bijzondere kinderen. Geniet van de foto’s van de kinderen, druk bezig. Tot gauw!

Fenne

Meer projecten uit Move in Delft