Move in Eindhoven

Basisschool de Schakel, Theta en het Eindhovens Studenten Corps samen aan de slag!

Leerlingen van basisschool de Schakel komen samen met studenten van Theta en het Eindhovens Studenten Corps in actie om hun buurt een boost te geven! Bekijk snel alle updates van dit project!

Veilig over straat onder het viaduct!

Op maandag 12 juli werd het project dan eindelijk – na maanden van voorbereidingen – FYSIEK afgesloten! Waar de afgelopen maanden middels livestream en video’s samen werd gewerkt tussen studenten, kinderen en docenten, kon de feestelijke afsluiting dan toch fysiek plaatsvinden.

Tijdens de brainstormsessie gaven de kinderen aan iets te willen doen omtrent de veiligheid van een specifieke plek in hun buurt: het viaduct. Tijdens de feestelijke afsluiting gingen we naar de locatie toe en zorgden de kinderen ervoor dat het viaduct niet alleen netjes werd opgeruimd, maar dat er ook bewustzijn werd gecreëerd bij voorbijgangers. Zo schreven de kinderen met stoepkrijt leuzen op de stoep en hadden zij van tevoren posters gemaakt die op locatie werden opgehangen. Een kleine daad, maar met veel impact want iedereen die voorbij kwam en komt wordt zich toch even bewust van de situatie die kinderen uit de wijk als onveilig ervaren. Hopelijk zet het mensen aan tot het minder naroepen, rondhangen en troep maken in en om het viaduct!

Danique

Basisschool De Schakel stapt over op video’s!

Voor de tweede bedenk & doe sessie hebben wij gevraagd of de kinderen foto’s op konden sturen van plekken waar zij zich minder fijn voelen. Er zijn veel foto’s gestuurd en in de online bedenk & doe sessie zijn we daarmee aan de slag gegaan. Al snel bleek dat het online wel lastig was om tot een goed resultaat te komen. Samen is er met de juffen besloten om de bedenk & doe sessies anders aan te pakken. We zijn daarom begonnen met video’s maken die de klas kan kijken om vervolgens de opdracht uit te voeren. In de video hebben we weer even het geheugen opgefrist van de klas en daarna de nieuwe opdracht uitgelegd. Die bestond uit 2 delen. We vroegen of ze van de foto’s die ze eerder hadden gemaakt, konden uitkiezen welke plek ze het minst fijn vonden. In het tweede deel vroegen we of ze naar die plek toe konden gaan en daar een vlog konden maken waarin het duidelijk werd hoe de plek eruit zag, waarom het geen fijne plek is en hoe ze er een fijne plek van kunnen maken. De opdracht is met veel energie door de kinderen opgepakt en er zijn 6 video’s gemaakt waarin de kinderen onder andere uitleggen dat er op die plek afval op straat wordt gegooid, of dat ze onveilige momenten met anderen mensen hebben meegemaakt. Ook werd er in de video’s verteld hoe de klas dit wil oplossen, maar hoe ze dat willen doen houden we nog even geheim 😉

Noëlle

Stichting Move is begonnen in Eindhoven

Op donderdag 12 november zijn wij officieel gestart met Project Move bij basisschool De Schakel in Eindhoven. Vanwege corona hebben we de les online moeten laten plaatsvinden, wat heel jammer is natuurlijk. Niet alleen voor ons vergt het veel concentratie en inspanning, maar ook voor de kinderen van groep 7. Gelukkig is groep 7 een super leuke klas die heel enthousiast meedoen en goed kunnen luisteren!

De focus van de les lag op het elkaar leren kennen. Dit hebben we gedaan via spelletjes. Ook zijn we al kort gaan nadenken over leuke en juist minder leuke plekken in de wijk.

Kortom, het was een zeer geslaagde eerste les ondanks dat het online was. We zijn al veel te weten te komen over de leerlingen en de wijk, en hebben ook heel veel zin in de rest van het project!

Liefs,
Kyara, Giulia en Noëlle