GRONINGSE STUDENTEN IN ACTIE VOOR GELIJKE KANSEN

Studenten van vijf Groningse studieverenigingen organiseren samen een kledingmarkt tégen verspilling en vóór het goede doel.

De verenigingen S.V. Gente, Maslow, Homerus, Villa’96 en Ergasia slaan de handen ineen. Samen zamelen zij kleding in om op 10 november vanaf 14.00 uur te verkopen op de kledingmarkt in de Marie Kamphuisborg op de Zernikecampus in Groningen.

“Wij zien ook om ons heen dat het in deze tijd steeds moeilijker is om rond te komen. Studenten hebben het daar ook moeilijk mee.” – Simone Hoogerbrugge, secretaris van S.V. Gente en één van de initiatiefnemers van de kledingmarkt.

“Toen we de vraag van Move kregen om een actie te organiseren, waren we gelijk enthousiast. Sommige goede doelen zijn heel groot en internationaal, maar Move is juist zo leuk omdat het lokaal is en over kinderen en jongeren gaat. Je bent zelf ook jong en kan je daarom gemakkelijk verplaatsen in de doelgroep. Wij zien ook om ons heen dat het in deze tijd steeds moeilijker is om rond te komen. Studenten hebben het daar ook moeilijk mee.”

“We zijn veel met duurzaamheid bezig en dachten nu: dat zijn twee vliegen in één klap. Zo zetten we ons in tegen verspilling én dragen we een steentje bij aan het goede doel.”
– Simone Hoogerbrugge

De vijf besturen die samen de markt organiseren delen hun kantoorpand en zijn erg hecht. Ze lopen vaak bij elkaar binnen om kennis uit te wisselen. “Wij vroegen aan de andere verenigingen of ze mee wilden doen aan de actie en die waren meteen aan boord. In Coronatijd hadden we al eens een kledingveiling georganiseerd. We zijn veel met duurzaamheid bezig en dachten nu: dat zijn twee vliegen in één klap. Zo zetten we ons in tegen verspilling én dragen we een steentje bij aan het goede doel.”

Bestuur S.V. Gente: Naniek, Marin, Simone en Yasmin

Studenten voor gelijke kansen
Studenten uit heel Nederland komen van 1 oktober t/m 31 december op verschillende manieren in actie om geld op te halen voor stichting Move. Zo’n actie kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een sponsorloop, sporttoernooi, studentenfeest, markt of veiling. Met dit geld kan Move nog meer projecten organiseren waardoor nog meer kinderen de kansen krijgen die zij verdienen.

Over Stichting Move
Stichting Move koppelt kinderen die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten aan studenten. Samen komen zij in actie voor een ander en hun omgeving. Op die manier ontdekken de kinderen hun talenten en komen ze erachter welke impact zij kunnen hebben op hun eigen leefomgeving en hun rol in de maatschappij.

Ook een steentje bijdragen?
Wil jij kleding inleveren voor de markt? Dat kan! Lever je oude kleding in op het kantoor van een van de deelnemende studieverenigingen. Inleveren kan tot en met dinsdag 8 november. Wil je geld doneren of liever zelf een actie opzetten voor het goede doel? Dat kan ook! Meld je actie aan op www.studentenvoorgelijkekansen.nl en doe mee!