Move in Tilburg

Basisschool St. Hubertus maakt van de buurt een museum!

Leerlingen van basisschool St. Hubertus gaan samen met studenten van T.S.R. Vidar aan de slag! Ze willen van de buurt een museum maken. Ben je benieuwd naar hoe ze dit gaan doen? Lees dan snel verder!

Studentenuitje! Roeien roeien roeien

Op donderdag 24 juni was het zo ver! Een uitgebreid uitstapje naar het studentenleven stond op de planning! Een hele dag gingen de kinderen (en docenten) met de studenten van Vidar mee om eens te kijken hoe dat nou allemaal in z’n werk gaat, ‘student zijn’. Twee dingen die de kinderen in ieder geval hebben geleerd: roeien is heel gaaf en studenten kunnen niet goed poetsen.

Een bezoek aan de Universiteit zorgde voor grote ogen, maar het bezoeken van twee studentenhuizen was toch ook wel echt heel erg bijzonder. Wat gek dat studenten niet bij hun ouders wonen maar met vrienden en dat ze zelf moeten koken en poetsen (ookal doen ze dat overduidelijk niet). Maar was er echt bovenuit sprong voor de kinderen was toch wel het bezoek aan roeivereniging TSR Vidar zelf! Wát gaaf was dat! Ze gingen in echte boten mee, roeiden zelf over het water, trainden op het droge en hadden een onvergetelijke middag!

Danique

Les 4 schilderen

De voorbereidingen voor de Museumroute zijn in volle gang! Er wordt getekend, geschilderd en hier en daar gekliederd, maar uiteindelijk heeft ieder kind een mooi kunstwerk gemaakt voor ‘zijn of haar wijkbewoner’.

danique

Move les 3

Tijdens de derde les hebben wij ons vooral gefocust op het brainstormen voor de schilderijen. Voordat we hiermee begonnen, hebben wij eerst een talentenquiz gedaan. Tijdens deze talentenquiz moesten de kinderen steeds een stelling kiezen die het beste bij ze paste, denk hierbij aan een stelling als “ik lees liever een boek” of “ik speel liever een videogame”. Doordat ze telkens een kleur hadden gekozen, kwam er aan het einde een kleur met eigenschappen waar de kinderen in uitblinken. Hiermee wilde wij benadrukken dat iedereen andere talenten heeft en dat dat juist goed is omdat je zo elkaar kunt aanvullen in bijvoorbeeld groepsopdrachten (natuurlijk ook in veel meer dingen :)). Veel kinderen konden zich goed herkennen in de kleur die zij kregen, maar ook een aantal totaal niet, wat ook leuk was om te zien.
Na de talentenquiz zijn de kinderen begonnen aan het brainstormen. Als eerste hebben ze de foto gekregen die ze zelf hebben gemaakt tijdens de vorige les. Op de achterkant van deze foto stond het verhaal van het voorwerp hierbij. Vanuit dit voorwerp hebben ze een mindmap gemaakt met alle dingen die bij ze opkwamen wanneer ze aan dit voorwerp dachten. Vanuit deze mindmap moesten ze gaan nadenken over iets wat ze wilde gaan schilderen en hier kwamen echt de meest leuke en originele ideeën uit wat super leuk is! Volgende keer mogen ze hun ideeën ook daadwerkelijk gaan uitvoeren door het te gaan schilderen.

Roos

Buurt als museum St.HUBERTUS

Vanuit Stichting MOVE is er in samenwerking met de basisschool St. Hubertus een onwijs leuk project gestart. Dit project maakt onderdeel uit van het grotere overkoepelende project ‘Buurt als Museum’. Op 29 april vond de eerste kennismaking les plaats waarbij erg actief werd meegedaan. In de eerste les zijn er kennismakingspelletjes gedaan, dilemma’s besproken en zijn er brieven voor de wijkbewoners geschreven. Hierin wordt gevraagd aan de buurt om mee te doen aan het project. Samen met de studenten van T.S.R. Vidar en kunstenares Inge Koenen is er een uitleg gegeven over de komende periode waarin de kinderen creatief bezig zullen zijn en hun talenten verder zullen ontwikkelen. Het idee is dat er een open museum zal ontstaan waarbij de kinderen samen met Inge en de studenten verschillende schilderijen zullen gaan maken. Op deze manier zal de buurt opgevrolijkt worden en een mooiere plek worden.

Celine Mesters

Meer projecten uit Move in Tilburg